Werkwijze

De werkwijze die ik hanteer is onderdeel van het pedagogisch werkplan wat is opgesteld voor De Duinkonijntjes in samenwerking met het gastouderbureau ’t Kwakersnest. De werkwijze is in een aantal onderdelen verdeeld:

 

De opvangplekken en materialen
De kinderen kunnen beneden in de kamer spelen en in onze achtertuin.

Een aparte speelhoek met speelkist en speelgoed is ingericht in de woonkamer. In de kast in de woonkamer zijn puzzels, boekjes en andere leerzame spelletjes te vinden. Verder is er mogelijkheid om met duplo, speelhuizen en ander speelgoed te spelen.
In de tuin staat een glijbaan met rubberen tegels, fietsjes, zandbak en ander buitenspeelgoed.
Als het warm is zetten we een watertafel buiten om mee te spelen en kan de helft van de schelp gevuld worden met water.

Voor de kleinere kinderen is er in de woonkamer een box, wipper, kinderstoel aanwezig waar zij in kunnen spelen. In de box of op de grond wordt gebruik gemaakt van een speelkleed. Regelmatig zal ik met de kinderen gaan knutselen en voor verjaardagen / bijzondere dagen wordt er een leuke tekening of knutselstuk gemaakt. De knutselspullen liggen veilig opgeborgen en de kinderen kunnen dit niet zelf pakken.

De kinderen kunnen boven en beneden hun handen wassen. Kinderen die op een potje (leren) plassen hebben boven en beneden beschikking over een potje. Beneden is een toilet aanwezig met een toiletverkleiner waardoor de kinderen ook gewoon op de wc kunnen zitten.
De kinderen kunnen slapen in nieuwe campingbedjes. Er zijn boven twee grote kamers waar de kinderen (verdeeld / apart) kunnen slapen.

 

Speelgoedaanbod/ knutselaanbod
Ik hou erg van muziek maken, dus zijn er muziekinstrumentjes aanwezig. Ook heb ik vaak cd’s aan staan en zing ik zelf liedjes aan tafel met de kinderen. Wij hebben een grote tuin met glijbaan, zandbak en bij mooi weer een watertafel. Ook heb ik een (elektrische) bakfiets waar ik regelmatig mee op pad zal gaan met de kinderen naar bijvoorbeeld de boerderij, speeltuin, eendenvijver of strand (altijd in overleg met de ouders).

 

Het ritme
Ik zal werken volgens een vaste dagindeling. Dit omdat regelmaat erg belangrijk is voor de kinderen. Dit is ook terug te vinden onder de Dagindeling.

 

De houding van de gastouder
Allereerst vind ik het erg belangrijk dat de kinderen leren op sociaal gebied met elkaar om te gaan en dat ze respect hebben voor anderen en de spullen van anderen. Niet pesten/plagen/slaan/schoppen etc. Tijdens de dagelijkse bezigheden zal dit natuurlijk terug komen en kunnen dit ook leuke gespreksonderwerpen zijn tijdens de momenten aan tafel.

Ik ben altijd zeer geduldig met kinderen en ik vind het erg belangrijk dat de kinderen hun verhaal kunnen doen en dat ik hun vertrouwen win en dat ze zich snel op hun gemak zullen voelen bij mij.

Een goede communicatie tussen mij en de ouders zijn een vereiste. Door middel van een overdrachtschrift wil ik naar de ouders toe een zo goed mogelijk beeld brengen van wat er bij mij op een dag gedaan wordt. Ook zal ik zoveel mogelijk foto’s maken en die ophangen of in de schriftjes plakken.

 

De communicatie van de gastouder
Voorlezen vind ik erg belangrijk. Er zijn dan ook vele soorten boekjes beschikbaar. Bij mijn eigen kinderen lees ik al voor vanaf de geboorte. Altijd voor het slapen gaan, maar ook wordt er overdag veel in de boekjes gelezen.

De kinderen worden altijd op een volwassen manier aangesproken en niet in kindertaal. Mocht er tussen de kinderen een probleem ontstaan of een ‘ruzietje’ dan zal ik aan beide kinderen vragen wat er gebeurd is en ze het eerst zelf proberen op te laten lossen. Zo worden de kinderen naar mijn idee ook communicatief sterker.

Tijdens de momenten dat we aan tafel zitten, maar ook tijdens het opruimen zullen we liedjes zingen waardoor de woordenschat van de kinderen en het plezier ook weer verbeterd / verhoogd wordt.

 

De samenwerking met ouders
Overdracht naar de ouders over de voortgang over de dag maar ook in het algemeen hoe het kind zich ontwikkeld vind ik erg belangrijk. Ik werk met een overdrachtschrift. De ouder schrijft hierin hoe het thuis is gegaan de dagen voor de opvang en ik beschrijf de dag die het kind heeft gehad op de opvang. Ik probeer hier ook met foto’s te werken en zo ook een leuk schrift te maken voor later waarin de ouders en de kinderen zelf in terug kunnen lezen hoe het bij de opvang is gegaan. Wanneer een kind jarig is moet dit gevierd worden. Ik maak dan een muts en we zingen liedjes en indien mogelijk gaan we een leuke activiteit doen.
Rond sinterklaas en kerst zal geknutseld worden en versieren we het hier in huis. Rond pasen zullen de knutselactiviteiten daar ook op aangepast worden.

De thema’s waar om de 6 weken mee gewerkt worden zullen soms ook in teken van de (nationale) feestdagen staan of (knutsel) activiteiten in die tijd zullen afgestemd worden

  • Nieuwsbrief

    Schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief